Det levende kød af Lene Kaaberbøl

Fortællingen udspiller sig i den fiktive by Varbourg i Frankrig, hvor fædrelandsforeningen Pro Patria arbejder frem mod et mål om at avle flere børn, der kan sikre folkevæksten i Frankrig. Kadaverdoktorens datter Madeleine arbejder som sin fars assistent med at undersøge de døde. Madeleine bliver optaget på universitetet og begynder hendes fysiologi studier samtidig med, at hun efterforsker mordet på Rosalba, en prostitueret, der er blevet fundet med underlivet skåret op. Hendes efterforskning får markante konsekvenser for Madeleine såvel som beboerne i Varbourg.

IMG_20190225_041732_585

Genre: Historisk krimi. Nøgleord: Kvindekamp og videnskab. Sider: 308. Udgivet af: Modtryk. Udgivelsesår: 2013. Bogen er købt i en lokal genbrugsforretning.

I 2013 læste jeg ‘Kadavardoktoren’ og jeg var meget begejstret for fortællingen, især på grund af de historiske rammer. Jeg var på trods af dette meget længe om at komme i gang med fortsættelsen, men nu fik jeg så endelig læst den.

‘Kadaverdoktoren’ og ‘Det levende kød’ er de første krimier, jeg har læst, og dette afspejler sig i min mening om bøgerne. Jeg er ikke særlig interesseret i at sidde og opklare et mord eller detaljerede beskrivelser af maltrakterede lig. Jeg læste derimod bogen for at følge Madeleines videre historie samt at fordybe mig i den dystre by Varbourg. Når dette er sagt, vil jeg selvfølgelig anmelde bogen på dens præmisser efter bedste evne.

Hvor jeg var meget begejstret for ‘Kadaverdoktoren’, mener jeg ikke, at ‘Det levende kød’ var en helt lige så god læseoplevelse, mest fordi jeg syntes, at der sker rigtig meget med for lidt sammenhæng. Jeg følte, at fortællingen ender med at være en skildring af datiden fremfor et sammenhængende plot. Madeleine bliver kastet ud i en masse situationer med dét formål at beskrive datiden, og hendes opførsel bliver dermed lidt ulogisk til tider. Dette er en skam, for jeg kan ellers godt lide Madeleines kloge og lidt kyniske tankegang.

Historien drejer sig hovedsageligt om kvinders rettigheder samt det videnskabelige gennembrud i slutningen af 1800-tallet, hvor verdenssynet ændrede sig drastisk. Dette var også interessant læsning, hvor det er tydeligt, at forfatteren har lavet en masse research.

Hvad jeg rigtig godt kunne lide ved ‘Kadaverdoktoren’, var hvor dyster og mystisk den er. ‘Det levende kød’ er efter min mening mest bare ubehagelig med dissektion af levende dyr og det som er værre. Jeg vil dog tro, at det er en ganske fin fortælling til en krimifan med blod på tanden.

Alt i alt en velskrevet krimi om det kvindelige og videnskabelige gennembrud i slutningen af 1800-tallet