Fruen af Malene Lei Raben

Malene er skilsmissebarn, der vokser op i 1970’erne sammen med sin mor og søskende. Vi følger Malenes opvækst og dannelse i 70’erne, 80’erne og 90’erne, hvor hun prøver at finde rundt i et virvar af følelser – frihed, ansvar, kærlighed, undertrykkelse og svigt, idet hun tager os med på en dannelsesrejse og løfter sløret for relationen til sin mor.

IMG_20200428_171134_484

Genre: Selvbiografisk roman. Centrale temaer: Kærlighed og svigt. Sider: 285Udgivet af: Gyldendal. Udgivelsesår: 2019. Anmeldereksemplar: Gyldendal

Malene Lei Raben skriver om sin egen barndom, ungdom og voksenliv i denne smukke fortælling, der er ligeså fascinerende som den er hjerteskærende. Fruen er Malenes mor. Hun er en viljestærk og utilregnelig kvinde, der benhårdt kæmper sig til tops i mandsdominerede kredse, drevet af viljen til at være i toppen og at opretholde facaden, selvom familielivet smuldrer inde bagved.

Dette er en historie om svigt, kærlighed og sammenhold på trods af modgang. Fra en barndom fyldt med kærlighed, til et liv, hvor Malene i større grad oplever sin mor som en, der svigter hende og vender Malenes egen familie mod hende. Når Fruen bliver syg, forsøger Malene at træde i karakter og tage sig af sin mor. Men Fruens sygdom bliver et desperat og destruktivt forsøg på at fastholde Malene og få en relation til hende, før det er for sent.

Det er en stemningsfuld og trykkende fortælling om et uperfekt mor-datter-forhold, der er spændt som en buestreng, med den uforudsigelige mor, der bevæger sig ind og ud af, hvad der minder om en manisk tilstand og en datter, der føler sig svigtet. Det var utrolig interessant at sidde og finde rundt i følelserne, der svinger som et pendul. Handlingen er lidt udtværet i sin struktur – dette er en faktuel fortælling – Malenes egen historie – og bogen handler i højere grad om at belyse mor-datter-forholdet og samtiden. Alligevel er bogen interessant og fangende, fordi den netop er så ekstrem i sin fortælling.

Fortællingen holder beatet gennem tekstdialoger, som nogle gange bærer præg af en facebook-tråd, der løber løbsk – og er næsten ligeså frustrerende. Disse samtaler illustrerer, hvor destruktivt et forhold kan være, når begge parter er lige stædige og viljestærke med gensidige beskyldninger, hvor der tales forbi hinanden.

Jeg synes, Malene formår at løfte fortællingen om det dysfunktionelle mor-datter-forhold, så det kommer til at handle om mere, og i stedet for at blive anklagende, bliver fortællingen et interessant portræt af en benhård kvinde fra perspektivet af en indebrændt datter, der på trods af sin personlige modstand higer efter morens kærlighed og ender med at følge en lignende vej i livet som hende.

Hvis du kunne lide Den, der lever stille af Leonora Christina Skov, så er dette en oplagt bog at gå i gang med.

Alt i alt en fascinerende og stemningsfuld fortælling om en datters søgen efter svar på, hvem hun er og hvem hendes mor var.