Måske fortæller jeg dig det en dag af Heidi Fjelstrup

Ene er blevet misbrugt af sin stedfar siden hun var otte år gammel, og hans overgreb påvirker hendes relationer og selvværd. Nu går hun i 1.g og forsøger at opretholde en normal tilværelse med venner, skole og fester. Ene har gennem årene holdt overgrebene hemmelige, men dette bliver sværere og sværere, når menneskerne omkring Ene lægger mærke til hendes atypiske adfærd, og når hendes barndomsven Matthias begynder at blive mere end en ven.

IMG_20190212_094124_166

Genre: Socialrealisme. Nøgleord: Overgreb, sex, kærlighed og selvværd. Sider: 208. Udgivet af: Tellerup. Udgivelsesår: 2019. Anmeldereksemplar: Tellerup

Bogens omslag giver en god indikation af, at dette er en dyster fortælling om overgreb, hemmeligheder og lavt selvværd. Det er en god fortælling om et vigtigt emne.

Ene, historiens hovedperson, er en god og velskrevet karakter. Hun reagerer tit voldsomt udadtil, med groft sprog og vredesudbrud, men det er der også god grund til. Hun kæmper med sin seksualitet og sit selvværd på en måde, der er hjerteskærende. Jeg synes, at fortællingen er rigtig god til at vise, hvordan Ene bliver fanget i sin situation, og hvorfor hun ikke bare kan handle logisk og bede om hjælp, selvom det er, hvad hun burde gøre.

Foruden Ene, var jeg ret fascineret af hendes mor. Hun er tydeligvis påvirket af lavt selvværd. Dette er antageligvis grunden til, at hun ikke altid kan være der for sine børn og er lidt for blind, når det kommer til sin nye mand.

Overgrebsmanden benævnes ‘den unævnelige’, og han er bare gennemsyret ondskabsfuld. Jeg kan nok bedre lide, når der er lidt mere dybde i karakteren, også den onde. Jeg kunne slet ikke se, hvordan han i så mange år er kommet afsted med de skødesløse overgreb. Måske er dette fordi, at historien går lidt hurtigt forbi denne del.

Det er generelt en meget kort historie, hvor der er mange ting, som læseren skal forholde sig til på kort tid. Det er nok en smagssag om dette tiltaler læseren eller ej. Jeg syntes, at det gik lidt hurtigt til tider, hvor jeg for eksempel gerne ville fordybe mig lidt mere i Enes drøm om at skrive eller forholdet med hendes mor, far, søster og Matthias, så historien også kom til at handle om nogle ting, der ikke var helt så elendige. På den anden side, var historien letlæst og stemningsfuld, og jeg kom hurtigt igennem den.

Jeg synes, at det er en betydningsfuld bog, især for unge. Det er et interessant og vigtigt emne, som historien tager op. Jeg føler, at fortællingen formår at skabe forståelse for, hvordan man som barn og ung kan blive fanget i misbruget. Derudover beskriver den godt, hvordan det kan være svært at søge hjælp, når man samtidig forsøger at bevare en hemmelighed, der har så store konsekvenser for ens liv, uanset om den forbliver hemmelig eller ej.

Alt i alt en dyster, men vigtig fortælling om overgreb, hemmeligheder og kampen med lavt selvværd