Morrigan Crows magiske prøvelser af Jessica Townsend

Morrigan Crow blev født på den forkerte dag, og er derfor et forbandet barn. Hun bebrejdes for alle ulykker i byen, og er dømt til et kort og trist liv, med sin fraværende far og stedmor. Men når Jubiter North, en enigmatisk fremmed, dukker op på Morrigans ellevte fødselsdag og tager hende med til Nevermoor, får hun muligheden for at blive en del af det Forunderlige Selskab, hvor hun bliver tilbudt et hjem (og meget mere). Dette kræver dog, at Morrigan klarer en række udfordringer, hvor hun skal dyste mod hundredvis af andre børn, der ligesom hende ønsker at blive en del af det prestigefyldte selskab.

Bogen er et anmeldereksemplar fra Gyldendal

Genre: Fantasy

Centrale temaer: Familie, hjem og prøvelser

Min vurdering: ♥♥♥♥♥/5

Jeg anbefaler denne bog til: Dig der har lyst til en lidt skæv og finurlig fortælling med masser af humor

Udgivet på dansk af: Gyldendal i 2018

Figuren viser, hvor jeg vurderer historien har sine styrker og svagheder

Sprog

Jeg var begejstret for, hvordan sproget bliver brugt i historien. Man får små bidder af Morrigans tanker og reaktioner undervejs, og jeg nød at få indblik i hendes tørre humor. Der er desuden en god dynamik i samtalerne mellem karaktererne, især forholdet mellem Jubiter og Morrigan vises godt gennem dialogerne. Morrigans tanker, såvel som dialogerne, bliver således en vigtig del af fortællingen.

Karaktergalleri

Med navne som Jubiter North, Morrigan Crow, Hawhthorne og Fenestra, kan det næsten ikke gå galt. Jeg var vild med historiens karakterer. Morrigan er tør og ligefrem. Hun besidder en sjælden evne til at skabe medfølelse uden at være ynkelig. Desuden er Jubiter North utrolig underholdende, med hans kække attitude og spøjse beklædning. Jubiter fik mig til at grine højt flere gange, og ja – han er bare skøn!

Plot

Historien minder mig lidt om Harry Potter. Morrigan kommer fra håbløse forhold hjemmefra, og bliver introduceret til en magisk verden, hvor hun flytter ind på Deucalion: Et forunderligt hotel. Morrigan skal igennem en række prøvelser, hvor hun er oppe imod andre børn. Hun bliver desuden udsat for stigmatisering på grund af hendes forbandelse. Historien bliver dog sin egen gennem karaktererne, fantasien og stemningen, og plottet formåede stadig at overraske mig. Det er rigtig fint skruet sammen, hvor den hyggelige dagligdag på Deucalion såvel som prøvelserne bidrager til en god historie.

Fantasi

Fantasien kommer for alvor til udtryk i detaljerne i små skævheder og humoristiske observationer. Det er en subtil form for fantasi, som jeg er begejstret for, og som giver historien noget helt specielt. Med andre ord så ligger de bedste aspekter af historiens univers i detaljerne, heriblandt magien på hotellet, samfundet og traditionerne.

Nødvendighed

Båndet, der udvikles mellem Morrigan og Jubiter, er så fint beskrevet. Deres kemi mærkes gennem dialogerne og afspejler sig i Morrigans tanker og handlinger. Deres venskab gjorde faktisk et stort indtryk på mig, og jeg har svært ved at komme på en mere humoristisk og kærlig duo.

Stemning

Små skævheder og finurlige og velfungerende detaljer bidrager til en humoristisk og hyggelig fortælling, jeg nød at fordybe mig i.

Alt i alt en fantasifuld og humoristisk fortælling fyldt med skæve personligheder og finurlige detaljer