The Watchmaker of Filigree Street af Natasha Pulley

Året er 1883. Thaniel bor i en lille lejlighed i London, hvor han arbejder hårdt for at forsørge sin søster og hendes børn. En dag modtager han et ur af en fremmed, som redder hans liv under et bombeangreb mod Scotland Yard. Thaniel opsøger urmageren Mori, der er japansk tilflytter, og dette bliver starten på et særligt venskab. Grace er fysiker fra Oxford og må klæde sig ud som mand for at få lov til at arbejde med faget, hun brænder for. Hun har et særligt forhold til Matsumoto, et familiemedlem til den japanske kejser, men de bliver drevet fra hinanden, da Grace føler sig nødsaget til at gifte sig med en anden.

IMG_20190208_134601_449

Genre: Steampunk og magisk realisme. Nøgleord: Urværk, kærlighed og mystik. Sider: 318. Udgivet af: Bloomsbury. Udgivelsesår: 2015. Bogen er købt på Saxo.dk.

Jeg læste bogen på engelsk, men den er også udgivet på dansk af forlaget Alhambra.

Jeg nød virkelig denne stemningsfulde og humoristiske historie. Den er kompliceret og fyldt med mysterier og finurlige detaljer. For mig er romanen helt sin egen, for jeg har ikke læst noget lignende. Fortællingen lægger sig tæt op ad virkeligheden og er på mange måder troværdig. Den berør flere historiske emner, så som; kvindekamp, vesternisering af Japan, nationalisme etc. Men der er også en del mystik, især når det gælder urmageren Mori.

Fortællingen handler om Thaniels venskab med Mori. Derudover handler den om Grace, som kæmper for at få lov til at fortsætte sit fysikstudie på Oxford. Som historien udfolder sig, sammenflettes historielinjerne, og det viser sig, at Grace har et helt andet syn på Mori end Thaniel.

Plottet handler mest om Mori, mystikken, der omgiver ham, og hvordan han påvirker menneskerne omkring sig. Han har et fantastisk værksted fyldt med urværk og en hjemmelavet blæksprutte ved navn Katsu, der bor i en skuffe og stjæler sokker. Thaniel bliver splittet mellem hans venskab med Mori og den voksende mistanke om, at Mori ved mere om bombeangrebene i London, end han fortæller Thaniel.

Det er ikke en særlig action præget fortælling, men trusler om bombeangreb bidrager med noget spænding. Derudover var jeg investeret i karaktererne, hvilket gjorde fortællingen spændende for mig. Thaniel drikker konstant te. Han er mild, jordbundet uden at være passiv. Grace er reflekterende og drevet af sin stædighed og viljen til at praktisere sit fag. Jeg var desuden meget glad for kærlighedshistorierne i denne fortælling, hvor der var fin kemi mellem karaktererne.

Alt i alt en stemningsfuld, humoristisk og magisk fortælling om kærlighed i en tid præget af nationalisme, kvindekamp og ufred

Dette indlæg har 2 kommentarer

1. Mange tak og i lige måde. Jeg tror, det kan være meget godt lige at få historien visualiseret 🙂