VENNER – I’ll Be There for You af Kelsey Miller

“How you doin?” Denne gang handler det om ‘VENNER – I’ll be there for you’, en bog til fans af den populære sitcom. Serien har fulgt mig så længe jeg husker, og jeg associerer den med hygge, god humor og skønne kærlighedshistorier. Hjemme hos mig kører Venner tit i baggrunden, og jeg bidrager ofte med referencer og citater fra serien. Derfor blev jeg meget glad da jeg hørte, at der er blevet udgivet en bog om serien og måtte straks anskaffe mig et eksemplar. Bogen er et anmeldereksemplar tilsendt af HarperCollins Nordicog den handler om Venners tilbliven og betydning verden over.

“…Venner er den umiskendelige, livsændrende kærlighed, der kun kan eksistere mellem venner. Det er det net, der fanger dig, når din familie skuffer eller falder fra hinanden. Det er den ballast, du kan holde om når kærligheden svigter. Venner er de mennesker, der standhaftigt går ad de knoklede stier sammen med dig, hånd i hånd.”

Fortællingen beretter om historien bag Venner, hvordan skuespillerne blev castet, og hvilke udfordringer, holdet mødte hen ad vejen. Det er en kronologisk beretning, der starter med perioden op til, at første afsnit blev filmet, lige indtil holdet sagde farvel ti år senere. Bogen udforsker samtiden, hvor der argumenteres for, hvordan Venner fik indflydelse på mennesker verden over.

Noget der overraskede mig var, at bogen handler meget om, hvor ukorrekt Venner er, hvor emner så som fedme, seksualitet, racisme og køn debatteres, og dette fyldte lidt for meget til min smag. Men det er alligevel nogle interessante aspekter at tage fat på, og det er desuden langt fra det eneste bogen handler om. Den er derudover præget af tør humor, skuespillerportrætter og en hel masse Venner referencer og citater, der på trods af den danske oversættelse er let genkendelige.

Jeg vil ikke give bogen hjerter, da den ikke helt passer ind i min anmeldelsesskabelon. Men jeg tror, at enhver fan af serien, vil få meget ud af at læse bogen. Den gør det muligt at se serien med nye øjne, og hvis der er andre, der ligesom mig har set afsnittene lidt for tit, kan dette være et rigtig sjovt perspektiv at tilføje. En ting er sikkert. Mine nærmeste kan godt forvente, at jeg fremover, udover at lave daglige Venner referancer, nu også ligger inde med en masse trivia. For dette undskylder jeg på forhånd.