Jeg har interviewet Lene Krog om hendes nye bog 'Grå Magi'. Jeg har spurgt ind til hendes dagligdag som forfatter, hendes skriveproces, og så har hun været så venlig at dele nogle skrivetips.
Om forfatteren
Lene arbejder til dagligt som bl.a. webredaktør og SoMe-manager. Hun debuterede med ungdomsromanen ’Den Tredje Søster’ (2000) og selvudgav romanen ’Kortslutninger’ (2008). Hun har over tid fundet vejen til fantasygenren, og i januar 2019 udkom ’Grå Magi’, hos Ulven og Uglen. Jeg har læst og anmeldt ’Grå Magi’ her for forlaget, og i denne forbindelse er jeg blevet nysgerrig på Lenes fortælling om hekse, krig og kærlighed, samt hvilke tanker, hun har gjort sig omkring værket. Lene har været så venlig at svare på mine spørgsmål i det følgende som et led i hendes blogtour.
Lene giver et interessant indblik i nogle af de tanker, som hun har gjort sig om 'Grå Magi' og generelt om fantasy genren.
Hvad er det fantasy genren særligt kan for dig?
Den styrker min fantasi, min kreativitet, min forestillingsevne, og der er noget særligt udfordrende og spændende over at skabe sit eget univers. Derudover tror jeg, at alle ville ønske, de havde en eller anden form for magisk evne. Det føler jeg sommetider lidt, jeg har, ved at skrive om det.
Hvad særkender ’Grå Magi’ som fantasy fortælling?
I bund og grund er Grå Magi nok bygget op som en mere eller mindre klassisk fantasyfortælling, hvor det gode sætter ud for at overvinde det onde for at redde verden. Den tager sit udgangspunkt i en verden, der ikke er vores. Den er fyldt med magi, hekse og folk med særlige (magiske) evner. Og så har den sin helt egen mytologi/religion.
Da jeg i sin tid begyndte på fortællingen, havde jeg en mani med at læse alle de 1-stjernede anmeldelser på populære fantasybøger på Goodreads. Jeg læser lidt, men ikke helt vildt meget, fantasy selv – læser også så meget andet – så jeg følte mig lidt ny i genren. Jeg prøvede derfor at gennemskue klichéerne ved at læse de her negative anmeldelser, og så forsøge at undgå dem. Altså klichéerne, ikke anmeldelserne. Jeg ved ikke lige, hvor godt det er lykkes mig, når man tænker på, at min hovedperson har hukommelsestab – det er vist set før 😉 Jeg er heller ikke kommet helt uden om ”The Chosen One” og ”Det magiske objekt”. Men en kliché behøver jo ikke nødvendigvis at være en dårlig ting. Jeg har prøvet at nuancere det lidt, givet det en twist. Alting er ikke sort og hvidt, og ingen kan klare sig uden hjælp. Det er en holdindsats at få has på det onde – nogle har bare en lidt større rolle end andre på det hold. Og de onde er ikke bare onde, fordi de synes, det er fedt at være ond. Og ingen, heller ikke de gode, er perfekte.
Hvilket aspekt af fortællingen nød du mest at arbejde med?
I forhold til førsteudgaven, er der kommet en fortæller mere til i denne her nye udgave, og det er Leander. Jeg har længe haft en forestilling om, at jeg ikke kunne finde ud af at skrive fra en mands synspunkt. Men da jeg kom i gang med Leanders kapitler, var det faktisk nogle af de kapitler, som jeg nød rigtig meget at skrive. Jeg synes, de har givet historien mere dybde, og det er enormt fedt.
Hvad har været det sværeste arbejde forbundet med bogen?
Det sværeste, synes jeg, er at holde styr på det hele. For man kan sagtens slette en masse eller skrive noget om, så det ser ud på én måde på papiret. Og det er så det, computeren husker, og det læseren læser. Men alle de andre scenarier, ændrede småting og alt det slettede er stadig i mit hoved. Det er altså svært at slette ting fra sit hoved. Det kan godt være lidt en udfordring at sortere de brikker fra, der ikke længere passer ind i puslespillet. Det er ikke alle, man kan fjerne helt – de ligger bare lidt ude på kanten af bordet, og sommetider bliver de blandet med de andre brikker igen, selvom det ikke var meningen.
Hvilket aspekt af fortællingen er du mest passioneret omkring?
Det underholdende aspekt, tror jeg. Jeg skriver for min egen skyld, og fordi jeg ikke kan lade være. Men jeg skriver så sandelig også for læserens skyld, og jeg vil helst ikke have, at han/hun kommer til at kede sig i løbet af min fortælling. Det kan selvfølgelig godt være, at det, som jeg synes er spændende, finder andre kedeligt. Det kan man aldrig vide. Men jeg kan godt lide at underholde. På skrift i hvert fald 😉
Som håbefuld forfatterspire er jeg meget interesseret i at få et indblik i Lenes skriveproces og dagligdag som forfatter.
Hvor ofte og hvor længe skriver du?
Jeg prøver gerne at skrive lidt hver dag. Om det så bare er et par linjer. Men ellers er jeg en af de der fraskilte typer med delebørn, så når mine børn er hos deres far, kryber jeg gerne i skrively og skriver på livet løs. Nu har jeg også et fuldtidsjob ved siden af, så det er mest i weekenderne, jeg skriver. Og er jeg børnefri, udnytter jeg ofte HELE weekenden og aftenerne til at skrive.
Gør du noget særligt for at få inspiration?
Jeg læser bøger, ser film og serier (jo jo, sådan en hel sæson på Netflix kan sagtens være inspirerende). Studerer billeder, malerier, skulpturer. Besøger slotte og museer. Går ture i naturen.
Hvordan inkorporerer du skrivning i din dagligdag?
Som sagt prøver jeg gerne at skrive lidt hver dag, også selvom det sommetider ikke bliver til særlig meget på en typisk hverdag. Men skrivningen fylder stadig en del. Så kører der plot eller sceneopbygning rundt i hovedet på mig, når jeg kører til og fra arbejde eller står og laver aftensmad. Der ligger der også gerne en notesbog i nærheden, så det er hurtigt at skrive nogle af de der flygtige guldkorn ned. Det er så ikke altid, de er så meget værd alligevel, når man vender tilbage til dem, men sommetider er der lidt guld.
Hvad er dit favoritsted at skrive?
Mit favoritsted er ved mit sofabord. Computeren på bordet, mig på en pude på gulvet, og sofaen i ryggen. Min favoritpude er dog ved at være lidt flad efterhånden – tror, jeg skal have købt mig en ny, der er lidt mere behagelig. Jeg har et lille værelse, der lige nu fungerer som gæsteværelse/laundry room/de uønskede tings plads, og jeg har en hed fantasi om at gøre det til min skrivehule. Men det kræver en del oprydning først, og det er jeg altså ikke særlig god til. Men en dag …
Lene har været så sød at dele 5 små skrivetips.
1. Har du nogle råd til god verdensopbygning?
Jeg har læst en hel masse om world building i diverse artikler. De tre gode råd, som jeg bed mest mærke i, og som jeg prøver at leve efter, når jeg bygger min verden, er: 1. Giv din verden en historie. 2. Keep it simple. 3. Bliv ved med at stille spørgsmål.
2. Hvordan udvikler du en spændende og nuanceret skurk?
Jeg kan godt lide den der med, at ”Every villain is a hero in his own mind”. Det er sjældent, mennesker er onde bare for at være onde. Det er min main skurk da heller ikke. Hun har sine grunde til at være, som hun er, og til at gøre det, hun gør. Og det synes jeg er vigtigt. Så giv ikke kun din verden en historie, giv også din skurk en historie.
3. Hvordan tackler du skriveblokering?
Jeg synes ikke, jeg lider specielt meget af skriveblokering. Ofte hjælper det bare at begynde at skrive, så kommer det gerne. Det, der så kommer ned på papiret, er ikke altid noget, der kan bruges til noget, men sommetider er det. Og måske kommer man hen til det rigtige ved at skrive sig hen til det. Men ellers hjælper det mig ofte at gå en lang tur i skoven. Der kommer næsten altid løsninger flyvende, når man forlader computeren og træder ud i naturen. Næsten. Eller også læser jeg. Det kan være godt at komme lidt væk fra sin egen skrivning, og læse andres i stedet. Det er ofte også inspirerende.
4. Hvordan og hvor meget researcher du?
Jeg læser bøger og researcher mange småting på internettet. I min søgehistorik lige nu har jeg bl.a. marmorgulve, gamle biblioteker, sponge cake, nøglemager, tusmørke. Ret så tilforladelige egentlig. Der har også været ”middelalderlige torturinstrumenter” og ”kan man frysetørre blod” tastet ind i søgefeltet. Så nærstuderer jeg sværdkampe på YouTube. Jeg besøger gamle slotte og museer. Til sommer tager jeg desuden på en inspirationstur til Skotland, fordi landskabet der minder meget om det i min fortælling.
5. Hvad er god markedsføring for dig?
Det er når man rammer sin tiltænkte målgruppe, og ens produkt er synligt og genkendeligt. Jeg bruger mest Instagram og Facebook i min markedsføring. Det er derigennem, jeg forsøger at gøre potentielle læsere opmærksomme på min bog og mig som forfatter. Jeg har også en hjemmeside, men den er mest statisk. Jeg har ikke en blog tilknyttet den, for jeg ved med mig selv, at den ville ende med at blive voldsomt forsømt. Så jeg holder mig til de sociale medier.